|
||||||
Журнал «Менеджмент и бизнес-администрирование»
№1 / 2023 Управление цифровой трансформацией бизнеса современных компаний: проблемы и инструменты выработки решенийГумеров М.Ф., доктор экономических наук, профессор кафедры цифровой экономики, управления и бизнес-технологий, Московский технический университет связи и информатики, Москва, Россия Аннотация. Объектом исследования в настоящей статье являются новые подходы к выработке управленческих решений в компаниях, реализующих цифровую трансформацию своего бизнеса. В основе этих подходов лежат три компоненты: системная экономика, стилевые особенности управления и феноменологическое моделирование. Последняя компонента является основной и интегрирующей для двух предыдущих. Этот вид моделирования вот уже на протяжении длительного времени успешно используется в технических дисциплинах для подбора условий переработки отдельных видов материалов. Предлагается перенести этот опыт в сферу управления цифровой трансформацией бизнеса современных компаний. По аналогии, здесь феноменологическое моделирование является основой принятия решений в ситуациях, которые сопровождаются недостатком информации, но требуют решения в кратчайшие сроки. Ключевые слова: цифровая трансформация бизнеса компании, управление, управленческие решения, принятие экстренных решений нестандартных проблем, системный анализ, теория систем, управленческие функции, феноменологическое моделирование. Managing digital transformation of business in modern companies: problems and instruments of decision-making Gumerov M.F., Doctor of Economics, Professor of the Department of Digital Economics, Management and Business Technologies, Moscow Technic University of Connection and Informatics, Moscow, Russia Abstract. The object of the present article is new approaches to decision-making in management of a company’s business digital transformation. These new approaches are based on three components: system economics, specific of managerial style and phenomenological modeling. The third component is the most important one because it integrates the previous two. This kind of modeling is being used for a long period already in nature studying and technics for designing production circumstances of particular materials. And then integrating such models forms a base for creating model which describes long-term laws of the relative materials’ behavior. We offer to accept this experience to arena provided with management of modern companies’ business digital transformation. In the similar way, here phenomenological models are the base of managerial decisions for particular situations which are accompanied by lack of information, but demand decision in the shortest period. Keywords: digital transformation of a company’s business, management, managerial decisions, emergent decision-making for unstandardized problems, system analysis, theory of systems; managerial functions, phenomenological modeling DOI: 10.33983/2075-1826-2023-1-109-118 Библиографический список
|
||||||